به گزارش روابط عمومی شرکت مانتکو از خبرگزاری تسنیم، شرکت امنیتی کسپرسکی طی پژوهشی مشترک با شرکت B2B International، نشان داد نزدیک به نیمی از کاربران اینترنت (۴۵ درصد) در یک سال گذشته با نرم‌افزارهای مخرب مواجه شده و در بیشتر موارد (۸۱ درصد) این نرم‌افزارها تاثیری منفی هم بر روی کاربر و هم دستگاه‌هایشان ‌داشته است.


بدافزارها به طور معمول بر روی رایانه‌های تحت ویندوز اثر می‌گذارند به طوریکه ۸۳ درصد کاربران ویندوز گفته‌اند که در ۱۲ ماه گذشته دچار آلودگی شده‌اند. با این وجود کاربران اندروید، Mac OS X هم امنیت کافی نداشته‌ و به ترتیب ۱۳ و ۶ درصد آنها آلودگی بر روی دستگاه‌هایشان را گزارش کرده‌اند.
۱۲ درصد کاربران معتقدند دستگاه‌‌هایشان پس از بازدید از یک وب‌سایت مشکوک آلوده شده است. همچنین سه عامل استفاده از USB شخص دیگر، استفاده از یک دستگاه آلوده دیگر و همچنین نصب برنامه مخرب به عنوان مبدل قانونی کردن نرم‌افزار، هر کدام ۸ درصد گزارشات دلیل آلودگی دستگاه‌ها عنوان شده‌اند.
همچنین ۷ درصد کسانی که در این تحقیق مورد پرسش قرار گرفته، اعلام کرده‌اند که دستگاه‌شان پس از باز کردن پیوست یک ایمیل آلوده شده است. بخش بزرگ‌تر این نظرسنجی (۱۳ درصد) نتوانستند دلیل آلودگی دستگاه‌هایشان را توضیح دهند.
نکته قابل توجه این است که چهار آلودگی از هر پنج آلودگی، برای کاربران ایجاد مشکل کرده است. بسیاری از کاربران (۳۵ درصد) شاهد کندی عملکرد رایانه شدند، ۳۰ درصد پاسخ دهندگان تبلیغات مزاحم را تجربه کردند (برای مثال مرورگر آنها را به یک سایت ناخواسته منتقل کرده است) و ۲۰ درصد پرسش شوندگان برنامه‌های ناخواسته بر روی دستگاه‌هایشان یافتند.
در میان خطرناک‌ترین پیامدهای آلودگی، می‌توان به تغییر در تنظیمات (settings) مرورگر یا سیستم عامل بدون آگاهی کاربر (۱۷ درصد)، فقدان (۱۰ درصد) یا دزدیده شدن (۸ درصد) اطلاعات شخصی، انتشار یا Like بی‌اجازه بر روی شبکه‌های اجتماعی (۹ درصد) و هک شدن وب‌کم (۶ درصد) اشاره کرد.